40 jaar De Waterput
‘De geschiedenis van een popspeciaalzaak’
De Waterput in Bergen op Zoom is begonnen in het jaar dat de handen positief mediterend in de lucht gestoken werden tijdens Oh Happy Day van The Edwin Hawkins Singers, John & Yoko voor de vrede in een Amsterdams bed kropen, het Amerikaanse Woodstock drie dagen bol stond van love, peace en muziek, Dolle Mina werd opgericht en Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan zette. Het duo Zagar & Evans bezong destijds met meer succes de toekomst in 2525 dan Iggy Pop met zijn Stooges het jaar zelf, maar vergeten doen we 1969 in elk geval nooit meer. De naam van de platenzaak verwijst letterlijk naar de bron van leven die een waterput op veel plaatsen in de wereld nog altijd is. De Waterput staat bovendien symbool voor de ontmoetingsplaats, van waaruit – in ons rijke Westen – het culturele leven gevoed wordt. Het verschaft hen Lust For Life, om nogmaals met Iggy te spreken.
40 jaar later vervult De Waterput nog altijd meer dan alleen de functie van zomaar een winkel die omzet probeert te maken. Natuurlijk is het prettig dat een ondernemer niet in de put hoeft te zitten maar zelfs in moeilijke tijden het hoofd boven water kan houden door af en toe iets te verkopen, maar er was altijd iets extra’s dat mensen in de winkel deed belanden. Raymond van het Groenewoud heeft er ooit een liedje over gemaakt: Liefde Voor Muziek. Die liefde uitte zich in de Koepelstraat, de Korte Bosstraat en later in de Bosstraat door het grote assortiment in de bakken en door inkoop van lp’s, cd’s en uiteindelijk ook dvd’s van voor de massa vaak nog onbekende artiesten, die je niet zo snel in andere winkels vond.
Dat merkte je aan de gesprekken met de ‘freaks’ achter de toonbank, als die weer eens helemaal gek van een nieuw bandje waren. Dat proefde je de laatste 20 jaar ook bij de vele bekende of iets minder bekende artiesten die de winkel aandeden voor een gratis toegankelijk optreden. De heren achter De Waterput zorgen er niet alleen graag voor dat ‘hun publiek’ met de juiste muziek naar huis gaat, ze slechten ook de vaak onnodig grote bres tussen artiest en publiek door hen tijdens zo’n intieme instore simpelweg met elkaar in contact te brengen. De hartverwarmende reacties achteraf komen echt niet alleen van fans of vaste klanten, ook de meeste artiesten roemen de sfeer van de winkel en komen graag nog een keer terug.
Ondergetekende heeft het altijd erg plezierig gevonden deel uit te mogen maken van het team dat samen de kracht achter het concept van deze bijzondere winkel vormt. Het werken in De Waterput en het steeds maar weer luisteren naar die vele nieuwe plaatjes heeft mijn smaak en kennis als popjournalist mede gevormd. Omdat ik ook in andere steden vaak even in een platenzaak binnenwip, durf ik met zekerheid te stellen dat De Waterput een van de beste popspeciaalzaken van Nederland is. Behalve dan voor die ene boze klant die tevergeefs op zoek ging naar het laatste album van R.E.M.: “Belachelijk dat jullie daar geen een cd van hebben, van Arie M. Ik heb heel de bak van de letter A doorzocht!”